نحوه محاسبه قطر میلگرد

نحوه محاسبه قطر میلگرد

محاسبه قطر میلگرد، همان طور که مستحضر هستید میلگرد یکی از مصالح مهم و کلیدی در ساخت و ساز به شمار می‌آید که اگر قیمت آن افزایش پیدا کند تأثیر مستقیم بر روی هزینه‌های ساختمان را مشاهده خواهید کرد، وجود میلگرد در سازه‌ها الزامی می‌باشد، به دلیل اینکه جنس آن فولادی بوده و برای جبران مقاومت کششی پایین بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد؛

میلگرد دارای نوع‌های مختلفی است که می‌توان ساده، آجدار و کلاف را معرفی کرد که هر کدام از آن‌ها طبق استانداردهای جهانی تولید می‌شوند، حتی ایران با بهره گیری از استاندارد کشور روسیه در ذوب آهن اصفهان آن را تولید می‌نمایند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه محاسبه قطر میلگرد با صبا فولاد همراه باشید.

نحوه محاسبه قطر میلگرد

ابزار مورد نیاز جهت محاسبه قطر میلگرد

اگر در زمینه‌ی ساخت و ساز تجربه‌ی بالایی داشته باشید قاعدتاً به محض رویت میلگرد می‌توانید قطر آن را تشخیص دهید، البته قدرت تشخیص چشمی مادرزادی نبوده و بر اساس تجربه به دست آمده است یعنی اگر تازه شروع به کار کرده‌اید نیازمند ابزارهایی هستید که بتوانید شما را در این زمینه یاری کنند و در صورت کسب تجربه از قدرت تشخیص چشمی بهره مند شوید، ابزارهای محاسبه قطر میلگرد به شرح زیر می‌باشد:

  • زمانی که شما از وزن میلگرد اطلاع داشته باشید قاعدتاً می‌توانید با استفاده از فرمول، قطر میلگرد را به دست بیاورید که آن فرمول عبارت است از: وزن یک متر میلگرد= (وزن مخصوص)۷۸۵۰یک متر**۴ ( d^2 *۳٫۱۴)
  • با طناب یا حتی کاموا می‌توان به محاسبه قطر میلگرد پرداخت.
  • به منظور محاسبه‌ی میلگرد آجدار ابزاری شبیه به آچار فرانسه وجود دارد که بر روی دسته‌ی آن خط کش و بر روی سر آن یک لبه چاقویی موجود می‌باشد که به عنوان کولیس شناخته می‌شود. البته قبل از اندازه گیری باید از مفهوم اسمی اطلاع داشته باشید. در نوع میلگرد ساده، قطر اسمی آن بر روی برگه‌ی شناسایی وجود دارد که قطر آن معادل دایره ایست که مساحت آن برابر با مساحت مقطع عرضی میلگرد می‌باشد. اما در نوع دیگر آن یعنی میلگرد آجدار نحوه‌ی محاسبه کمی متفاوت است، یعنی قطر آن به ۳ قسمت تقسیم می‌شود که که عبارت است از: اسمی،زمینه‌ای و خارجی که در زمینه‌ای آج را محاسبه نکرده و فقط در خارجی این کار انجام می‌شود برای مثال اگر میلگرد ۱۶ باشد بدین صورت محاسبه می‌گردد: قطر اسمی:۱۶ قطر زمینه‌ای:۱۵ قطر خارجی:۱۸.
  • شابلون: شابلون مانند یک قیچی باز است که اندازه آرماتور را نشان می‌دهد.
  • آچار فرانسه: به منظور محاسبه قطر میلگرد می‌توان از آچار فرانسه هم کمک گرفت یعنی با استفاده از آچار که داخل آرماتور گذاشته می‌شود می‌توان سایز آن را با کمک متر مشخص کرد.
ابزار مورد نیاز جهت محاسبه قطر میلگرد

بررسی قطر میلگرد ممان منفی 

تا به اینجای کار در مورد نحوه این کار توضیح دادیم که با روش‌های چشمی و ابزار می‌توان به این امر مهم دست پیدا کرد. با توجه به گفته‌های بالا در مورد بررسی قطر میلگرد ممان منفی توضیح خواهیم داد. وقتی سقف تیرچه‌های بلوک با دهانه‌ی ساده باشند و در تکیه گاه مقدار لنگر آن‌ها صفر باشند، باعث ایجاد مقداری لنگر منفی شده که دلیل آن یکپارچه بودن دال بتنی است همین امر باعث می‌شود که میلگردهای شماره ۱۲،۱۰،۸ و ۱۴ را در قسمت بالایی دال بتنی قرار داده تا نیروی کششی که به خاطر لنگر منفی در قسمت بالای دال ایجاد شده را خنثی کنند. به این عملیات و فرآیند اجرایی که برای تحمل لنگر انجام می‌شود ممان منفی می گویند.


نحوه محاسبه قیمت میلگرد


میلگردهایی که در تیرچه به کار برده می‌شود توان تحمل لنگر را ندارند به همین دلیل در سیستم دیافراگم سازه از لنگر منفی به منظور تکیه گاه استفاده می‌کنند. معمولاً قطر میلگرد تیرچه به صورت mm ۱۶ ≥ قطر میلگرد کششی ≥ ۸mm بوده و قطر میلگردهای عرضی از ۵ میلی متر تا ۱۰ میلی متر متغیر می‌باشد.

بنابراین آموختیم در صورت اینکه شروع به کار کرده باشیم و به دلیل تازه کار بودن نمی‌توانیم به صورت چشمی به محاسبه قطر میلگرد بپردازیم نباید آنچنان برای ما جای نگرانی به همراه داشته باشد چرا که در ابتدا می‌توان از ابزارهای مذکور استفاده کرده و در نهایت با کسب تجربه به صورت چشمی به این موضوع بپردازید.

میلگرد چیست و چه کاربردی دارد؟

میلگرد به منظور جبران کمبود مقاومت کششی بتن در سازه‌ها به کار می‌رود که نام دیگر آن مقطع فولادی آرماتور بوده و انواع مختلفی از قبیل: ساده، آجدار و آجدار پیچیده دارد.

چه ابزارهایی جهت محاسبه قطر میلگرد نیاز است؟

جهت محاسبه قطر میلگرد روش‌های مختلفی وجود دارد که در این مقاله از سایت صبا فولاد به جزئیات آن پرداخته‌ایم.

برای خرید میلگرد از کجا می توانم اقدام کنم ؟

برای خرید میلگرد می توانید سفارش آنلاین خود را در وب سایت صبا فولاد ثبت کنید و یا با شماره‌ی ۰۳۱۳۵۰۲۰ ارتباط برقرار کنید.

۴.۹/۵ - (۸ امتیاز)